LES ESCLETXES DE L'EUGA O LES CLAPISSES

MARÇ DE 2012

Aquest dimecres hem decidit anar a descobrir les Escletxes de l'Euga.
Aquestes es troben a la Serra de la Freixeneda, que està entre la Casa de la Freixeneda i el Coll de Ciuret, i estan entre la carena de la serra i la cara nord.
Comencem la sortida de la casa de Collfred, passem per davant la font de Collfred, i continuem per una pista forestal entre mig d'un bosc de faigs. Al cap d'una hora, ens trobem amb aquesta barraca forestal.
Continuem el nostre camí.

Arribem als plans de la Correjada, i fem una parada per esmorzar.

Precisament, aquest és l'indret on es puja cap a les Escletxes, però nosaltres volem arribar fins a la Masia de la Freixeneda per contemplar la vista sobre la Vall d'en Bas que hi ha des d'allà.

Després de gaudir d'aquest indret, tornem pel camí de on hem vingut  i al cap, aproximad ment d'1 km. agafem a l'esquerra, una carretera de desemboscar de forta pujada fins a trobar les escletxes.
Cal anar molt en compte, sobretot amb els més menuts, ja que si no es vigila s'hi pot caure, i moltes tenen una alçada de més de cinc metres. A  moltes s'hi pot entrar per un cantó i sortir per un altre.
N'hi ha de amples i s'hi crea un microclima amb plantes diferents de la faixeda.

Hem trobat aquest escrit que defineix bé aquest indret:

"Un entremat de blocs i passadissos estrets i camins que es perden. Un fenomen natural. El seu origen es deu per la inclinació i el trencament (diàclasis) de les capes de gresos i margues a causa des plegaments que hi  hagueren a la zona durant la formació dels Pirineus fa 40 milions d'anys a causa del xoc de dues grans plaques tectòniques (l'africana i l'europea). Alhora la inclinació de les capes provoca que l'estrat de gresos llisqui per damunt de les margues i separi els blocs i origini cavitats i balmes entre ells.Les laminacions que es poden veure en l'interior de la roca, es deu a la sedimentació de les sorres a la platja. En aquest context es van sedimentar les roques que formen les escletxes i totes les serres que envoltes la Vall d'en Bas." (Text tret de la revista Puigsacalm - n 97).

I com que s'ha fet tard, hem deixat per un altre dia visitar les que es troben més amunt, a la carena de la Serra.