LA FORADADA
MONTSIÀ

( El Mèdol. Escornalbou)

Maig de 2013

Com que la colla dels dimecres, pel maig disposàvem d'uns dies lliures, varem anar cap al Delta de l'Ebre. Hi varem dedicar tres dies. Us expliquem aquesta sortida.
PEDRERA DEL MÈDOL DE TARRAGONA

En el viatge cap a Sant Carles de la Ràpita, ens varem parar a El Mèdol de Tarragona, no varem poder-lo visitar detalladament perquè hi estan fent excavacions i obres de manteniment, però amb tot i així ens varen permetre fer algunes fotografies.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

LA FORADADA DEL MONTSIÀ

Varem fer nit a Sant Carles i l'endemà varem anar cap a la Foradada.

Varem deixar el cotxe a l'últim aparcament, el Cocó de Jordi, ( El terme Cocó segons ens informaren la gent de la zona, vol dir surgències d'aigua), en l'aparcament trobem les indicacions de la ruta de  Mata-redona, La Foradada. Hem de seguir els senyals grogues, tot i que quan en alguns trams coincidim amb el GR 92, es segueixen aquestes.
La Roca de la Foradada al fons

El camí és ample, està molt ben senyalitzat i de bona petxa. Tota l'estona es passa pel mig del bosc fins a la Font del Burgar.

Font del Burgar

Aquesta font hi surt un bon doll d'aigua. Abans d'arribar-hi em pogut visitar dos forns de calç i alzines de grans dimensions, una zona ben conservada amb la corresponen  informació.

A partir de la font es pot agafar el camí de l'esquerra, un corriol estret que puja una mica dret, o el camí de la dreta que fa llaçades que passa pel Mas de Mata-redona, nosaltres triem pujar pel de l'esquerra. Pugem i arribem a un coll on s'acaben els arbres, només hi ha mates baixes, carenegem gaudint de la vista de tot el Delta de l'Ebre a vista d'ocell, extraordinària.

Seguim fins a un altre coll on hi ha un rètol que ens marca "La Foradada 2 minuts", però en son deu de minuts, el caminet que hi porta es dret i marcat, pedregós i entre garrics.

Es pot endevinar el corriol de pujada

Pugem el corriol i ja hi som!!! Esplèndid, es veu tota la Banya del Delta pel forat de La Foradada.

Posem algunes fotos, ja que les perspectives que hi ha valen la pena.

Després de passejar i contemplar de tort i dret aquest indret, gaudint de les vistes i fer un petit mos, emprenem el retorn, ara ho farem pel camí que passa pel mas de Mata-rodona, un camí que passa pel coll de Lo Portell, una vegada al coll nosaltres girem a la dreta, ( si travesséssim aquest coll aniríem a sortir a Ulldecona).

Entre garrics anem baixant fins el mas de Mata-rodona. Segons les runes s'endevina que era un Mas molt gran.
Passem pel mig de les runes i seguint les marques blanques i vermelles anem baixant. Anem baixant fent ziga-zagues. Trobem una bifurcació de camins, el GR segueix a l'esquerra, però nosaltres seguim les marques de la dreta que ens portaran a la Font del Burgar.

Una vegada a la font consultem els mapes per si hi ha algun camí alternatiu, però decidim tornar pel camí que hem vingut. Deixem la zona de les alzines i pous de calç a l'esquerra i anem baixant pel camí senyalat fins arribar al Cocó de Jordi, que és on tenim el cotxe.

En el mapa es veu l'itinerari que hem fet.
Temps: Anada i tornada es pot fer amb tres hores, però comptant parades i per gaudir del paisatge, quatre hores llargues.
Dificultat: Baixa. ( Si hi ha infants, cal estar alerta a la Foradada).
Temps: Tot l'any, però preferible evitar els mesos d'estiu per la calor.

VISITA AL CASTELL-MONESTIR D'ESCORNALBOU

L'endemà després d'esmorzar emprenem el viatge de tornada, amb la intenció de parar-nos a visitar el Castell -Monestir d'Escornalbou. Per arribar-hi anem cap a Montbrió del Camp, seguim cap a Riudecanyes i amb 4 km. arribem a l'aparcament del Castell.

Segons la informació ens diu que aquest Castell-Monestir:

"Escornalbou ens endinsa en una època en què la burgesia benestant va habilitar antics edificis històrics per convertir-los en les seves residències. així, el 1911, Eduard Toda va comprar l'antic monestir de Sant Miquel d'Escornalbou i el restaurà amb total llibertat.
La visita ens permet conèixer l'ambient d'una casa benestant a principis de segle XX, on es van reunir les principals figures de la Renaixença convidades per Toda. A les diferents estances queden mostres de les col·leccions que Toda havia reunit en els seus viatges. Vicecònsol a Macau, Hong Kong i Shangai, i cònsol a Egipte, aprofità aquestes experiències per conèixer diferents cultures. Es va interessar especialment per l'antic Egipte: va participar en les excavacions de Tebes i va reunir una col·lecció privada d'art egipci que cedí al Museo Arqueológico Nacional de Madrid i al Museu Víctor Balaguer de Vilanova i la Geltrú.
Algunes peces ens descobreixen també l'interès que la Renaixença despertà per la història de Catalunya i en especial del monestir de Poblet.
Enmig de la peculiar interpretació que Toda va donar a l'antic conjunt, s'entreveuen les restes del monestir. Fundat el 1153, el monestir de Sant Miquel d'Escornalbou fou el centre de la baronia que reunia els pobles de Duesaigües, Riudecanyes, Vilanova d'Escornalbou, l'Argentera, Colldejou, Pradell de la Teixeta i la Torre de Fontaubella.
Toda en preservà alguns elements, com l'església i el claustre, tot i que el va reformar per convertir-lo en un jardí des d'on gaudir d'una de les millors vistes de les comarques de Tarragona."

Aquesta petita pinzellada només serveis per situar-nos una mica en el temps més immediat. Però val la pena consultar la història d'aquest indret ja que ens remet a l'època Neolítica.

Fem la visita guiada i anem descobrint els indrets d'aquesta magnífica edificació tot gaudint d'unes vistes extraordinàries.

I tot això és el que varem fer en aquests tres dies.

Publicat per Assumpta Vall-llovera

mariona ha dit…
Caram! com us organitzeu els veterans del CCEC i quines fotos més xules d'Escornalbou. Sí sí jo quan em jubili m'agradaria tenir la vostra marxa per fer aquestes sortides. Gràcies per les cròniques segur que algú altre descobrirà nous indrets amb aquesta informació.