Serra de l'Obac. Hospital de Sang. Turó de la Pola

SERRA DE L'OBAC - HOSPITAL DE SANG - TURÓ DE LA POLA

Gener 2016

Comencem l'excursió al Coll d'Estenalles. Deixem el cotxe al primer aparcament i enfilem les escales que ens porten a buscar el GR-5, passant per la casa de La  mata, centre d'informació del Parc.

Escala de l'aparcament
Seguim les marques del GR-5 fins al Coll del Boix, (cota 878)

Coll del Boix
a l'esquerra agafem un corriol pedregós que acaba amb tres graons a la pista de Matarodona.

Seguim a l'esquerra aquesta pista que baixa suaument,  després d'uns 20 minuts en un revolt molt pronuciat a l'esquerra, hem de deixar la pista i anar cap a la dreta per un corriol de roca conglomerada on hi podem veure un senyal blau amb forma de H, vol dir Hospital.

Inici del corriol
Seguim aquest corriol que segueix entre bosc i conglomerats de roca, així seguirem uns 20 minuts.

Al fons es pot veure el turó d'en Pujol
Al final d'aquest camí, hi ha una baixada dreta que ens torna a portar al bosc, i en pocs minuts ens trobem a la petita canal que ens portarà, primer a la cova de la Cort Fosca i al costat mateix hi ha l'Hospital de Sang.

Petita canal
Aquesta petita canal es baixa sense cap dificultat, però vigilant, ja que a baix, el camí està una mica erosionat, entrem dins del bosc, el camí s’enfosqueix, degut a la quantitat de vegetació que hi ha,  de seguida arribem a la cova de la Cort Fosca.
Cova de la Cort Fosca
És una cova d’uns 100 metres de fondària, a l’entrada hi ha una pica natural que recull  l‘aigua que goteja del sostre, més al fons n'hi ha una altra de més gran que també recull aigua.

Pica a l'interior de la cova
Sortim de la cova i seguin a la dreta, allà mateix trobem l'Hospital de Sang.

Hospital de Sang
Segons informació que tenim, diu que aquest lloc va ser utilitzat com a hospital de campanya durant les guerres Carlines. També diuen que es va fer servir com a refugi en la guerra contra les tropes de Napoleó. S’hi poden veure, encara alguns murs.

Emprenem la tornada desfent el camí d’anada. Arribem a la pista de Matarodona, ara ens toca pujar.

Si no disposem de temps, es pot tornar al punt d'inici per allà on hem vingut, és una passejada que val la pena, però si es vol allargar l'excursió, com varem fer nosaltres,  es pot anar al Turó de La Pola.

Pugem per la pista i a pocs metres, trobem a la nostra dreta un corriol que comença amb tres graons i entra al bosc,

Corriol a la dreta
agafem aquest camí per anar a trobar el GR-5 que passa per la carena i que ens portarà al Turó de la Pola.Passem per aquest bonic bosc d’alzines,  el corriol va pujant suaument, fins que al final hi ha algunes zigues-zagues que pugen més fort, hi estem uns 20 minuts, un cop a dalt a pocs metres ja trobem el GR-5 que agafem cap a la dreta, en direcció al coll de les tres Creus.

El camí és ample i senzill,  envoltat d’alzines, tot d’una sortim del bosc a una zona oberta, ens  trobem la cota 921, segons el mapa de l’Alpina, hi ha un pilot de pedres com una gran fita. Sota a la nostra dreta veiem les roques del Quarto de Reixa.

Roques del Quarto de Reixa
Seguim el GR fins arriba a una bifurcació on hi ha un pal que indica, el camí de la dreta, ens portarà al Turó de la Pola, i a l’esquerra al Coll de les Tres Creus.  Agafem a la dreta i en poc més de cinc minuts som dalt el Turó de la Pola,(929 m.).

Turó de La Pola o del Coll de Tres Creus
El dia està una mica ennovolat, però podem distingir al fons "El Paller de tot l'Any". ( Aquest Turó cau sobre el Coll de les Tres Creus, per això també en diuen de les Tres Creus, a aquest coll que s'hi arriba més facilment des de l'aparcament de l'Alzina del Salari, que es troba una mica més avall de l'aparcament del Coll d'Estenalles, va bé perquè porta directament a aquesta altra zona de la Serra de l'Obac, que hi ha excursions molt molt interessants, com el Paller de tot l'Any, el Castellsapera, etc.)

Emprenem la tornada per on hem vingut, seguint el GR, en direcció al Coll d’Estenalles, anem fent tota carena, fent el puja i baixa per les diferents cotes, aquestes van baixant fins que arribem al Coll del Boix.  Aquí trobem una bifurcació, a la dreta porta al Coll d’Estenalles, que és per on hem vingut a l'anada, i a l’esquerra, carenejant, també ens hi porta, però el camí és una mica més llarg, agafem el de l’esquerra, ja que el dia s’ha aclarit i aprofitarem per veure les vistes esplèndides que hi ha. Passem per l’Alzina Bonica, o del Vent,

Alzina Bonica o del Vent

també passem per la Coma d’en Vila, trobem un indicador a l'esquerra que porta cap a Mura, nosaltres continuem recte.

Coma d'en Vila

Anem carenejant i molt lluny ja podem veure l’ermita de Sant Jaume, que és per on hem de passar i a l'esquerra es veu el Moncau.

Moncau, a la dreta ermita de Sant Jaume

Després d'uns quaranta minuts passem per sota l'ermita de Sant Jaume, que està situada sobre la masia de la Mata.

Ermita de Sant Jaume

Passem per la bassa de la Mata i en poc més de vint minuts ja arribem a l'aparcament on tenim el cotxe.
Bassa de la Mata
Crònica feta per Assumpta Vall-llovera

Fitxa tècnica:
km: 11,4
Desnivell acumulat: 360 m.