Sant Romà de la Clusa - Puig Lluent

Sant Romà de la clusa

Per fer aquesta ruta, anem cap a Vilada, al final del poble, a l'esquerra, surt una estreta pista que passa pel costat d'una casa i desemboca en un terreny urbanitzat, seguim cap a l'esquerra, passem per davant de la casa Can Xocolater, que per cert hi ha uns 50 metres de camí dolent, llavors ja comença una pista bona. Enfilem cap a Sant Romà de la Clusa, passem pel trencant del poble Castell de l'Areny, hi ha un plafó informatiu. Continuem amunt, al cap d'un kilòmetre la pista s'estreny, no es pot corre ja que si ve algun cotxe de cara no passen dos cotxes, cal anar alerta, doncs al cantó dret hi ha una gran cinglera.

Desprès d'aquesta pista s'arriba a un gran pla, amb alguna casa i una zona de pícnic, es segueix pista amunt fins arribar a Sant Romà de la Clusa, hi ha l'església romànica de Sant Romà, i una casa que fa d'alberg. Aquí s'ha de deixar el cotxe.

Es passa per davant de la casa, es travessa un rierol i s'agafa una pista a la dreta on hi ha els senyals del GR-241. Es puja per aquesta ampla pista, es va guanyant uns 200 metres de desnivell fins arribar al Ras de Clarent, o dels Altars. Ens trobem en una gran esplanada que s’acaba amb un llarg espadat de roca, la vista és magnífica, no cal dir que es veuen totes les muntanyes de la part de migdia, i una munió de cases de pagès de les valls de sota, de la zona de Borredà, la Serra del Cosp, etc. Seguim els senyals del GR-241

Ras de Clarent
Des del Ras de Clarents
Es continua per la carena cap a l'esquerra, de seguida els senyals passen per una petita tanca on hi ha unes fites per marcar el camí ample que baixa una mica. Al cap de poc trobem una baume que hi estan fent algunes parets, ja en té alguna d'enrunada, que dona a entendre que antigament hi havia hagut alguna edificació, es va seguin pla i avall, el camí és molt bo, es trobem alguns regarons d'aigua i als racons de la muntanya, i alguna font. Més endavant el camí puja entre boixos fins arribar a la Collada Fonda, Grau Pedrís. Aquí un pal indicador ens informe de les diferents opcions.

Grau Pedrís. Fons Puig Lluent
Com es pot veure a la foto, el pla que es veu al fons, no gaire lluny, és Puig Lluent, amb 20 minuts s'hi pot arribar, llavors cal tornar al pal indicador i agafar la direcció de Sant Romà de la Clusa.

De tornada de Puig Lluent, seguim la direcció de Sant Romà de la Clusa, el bosc és clar, net i comença a ser verd, passem per una gran esplanada que pertany a la zona de l'Orri.

Zona de l'Orri
al final de l'esplanada hi ha una pista herbada, es va seguint pel mig del bosc. Estem a la Collada del Pla de l’Orri, a la dreta tenim el Serrat de Corró i el Pedró del Pla de l’Orri, seguim pista avall. Al cap d’una mitja hora ens trobem la casa del Pla de l’Orri, ara rehabilitada per la Fundació projecte Miranda.

Casa del Pla de l'Orri
Aquí hi ha dues opcions, baixa per sota la casa, pel Rec de la Font Negre, que en poc més de mitja hora s'arriba a Sant Romà, o seguir la pista en direcció oest, si es segueix aquesta, quan s'arriba a un plafó a l'entrada del camí de la casa, s'agafa un camí herbat a l'esquerra que passa per dintre el bosc, s si es continua la pista a la dreta es va a parar al Roc del Catllaràs. El camí herbat és molt agradable, travessa el Serrat Negra, a mig camí es troba que acaben d'obrir una pista molt ample per desemboscar,  tot i que el camí herbat continua a l'altre cantó de la pista, millor pujar per aquesta pista, que puja un parell de vegades durant un parell de kilòmetres.

Quan acabem aquesta pista es troba la que baixa del Roc de la Clusa. Es segueix avall, aquí trobem els senyals del Gr-4, si s'està al cas hi ha corriols que tallen revolts de la pista. Es passa per Cabanelles, casa enrunada, i per sota de Can Serra, Un cop a Cabanilles ja estem a uns dos kilòmetres per arribar a Sant Roma. Es troba una bifurcació, seguim a l'esquerra, ara per una pista emporlanada amb molta baixada, al final d'aquesta  hi ha un mirador excel.lent sobre tota la vall, sota mateix tenim Sant Romà.
Mirador

Amb 20 minuts més de baixada, som a Sant Romà de la Clusa.
Església Sant Romà de la Clusa

Mapa del recorregut

Fitxa tècnica:

Km. 13,5
Desnivell acumulat: 600 m.