Sant Jaume de Frontanyà al Puig de Faig i Branca (1513 m.)

SORTIDA A FAIG I BRANCA - Sant Jaume de Frontanyà
Juny 2016

Puig de Faig i Branca

Hem deixat el cotxe a l'aparcament de Sant Jaume de Frontanyà. Passem pel davant l'església, seguim fins al final del carrer, que només hi ha cases a una banda, al final uns rètols ens indiquen les diferents direccións a seguir, nosaltres hem d'agafar el PR-51, (els senyals també coincidiran amb el GR-241, Creu Melosaa i Sant Romà de la Clusa), Agafem aquest corriol, molt fresat i anem pujant pel mig del bosc, a estones es torna una mica pedregós, seguint les marques, pugem un marge que a dalt hi ha un pal indicador, seguim pel bosc, un altre corriol passa per un marge i ens porta a una pista, que seguim a la dreta.

Sant Jaume de Frontanyà des del Puig de les Forques

En poc més de 10 minuts arribem a un collet, a la dreta hi ha un bosc amb pins i un sotabisc molt net que fa com un turonet, en un arbre hi ha un rètol que diu "a la creu", ens hi arribem en tres minuts. Estem al cim de la Creu o també anomenat de les Forques, sota mateix podem veure Sant Jaume de Frontanyà, una vista perfecte.
Tornem a la pista cap a la dreta, i seguin els senyals, fem algunes ziga-zages, després d'un revolt cap a l'esquerra amb pujada, arribem a una carena,  continuem, el PR-51 tomba a la dreta en un corriol de baixada per dintre el bosc, nosaltres seguim el GR.241 Cada vegada s'aixample més el panorama i es pot veure una vista més àmplia, sobretot cap al nord. Més endavant la carena és més ampla per les dues bandes, som al Pla de la Lleona, un ample i planer terreny herbat voltat de bosc. Arribem a un collet i sota mateix veiem el Coll de la Creu Melosa, on hi ha un pal informatiu i creuement de camins.

Coll de la Creu Melosa
S'ha d'ignorar una pista a l'esquerra, oberta de nou, i hem de seguir els senyals del GR.241 que donen la volta per l'esquerra a un turo, el corriol surt a una gran esplanada verda, estem al Pla del Calvari. Seguim endavant i al final del pla seguim un corriol a la dreta que ens porta a passar per una ombrívola fageda, trobem una porta de fusta, la passem, a l'esquerra hi ha unes grans roques que formen el turonet,

Rodaixant un turó

i sortim al Pla del Calvari, una altre gran esplenada, aquí hi ha un tancat pel al mig del pla pel bestiar, el  passem a l'altre costat, en un pi hi ha un rètol petit que diu "a peu" i una fletxa, ara anem seguin a l'altre banda del fil, sempre carenejant i al costat del fil del tancat, un camí que surt de l'esplanada segueix amunt, està una mica eixargaiat per l'aigua. Arribem a un petit collet que separa dos cims, al de la dreta, al nord és el de la Creueta i al sud, a l'esquerra és el Puig de Faig Branca, pugem cap aquest últim, amb cinc minuts hi som. Podem veure totes les muntanyes d'aquesta zona, Catllaràs, Picancel, Rasos de Peguera, Ensija, etc.

(Si es vol allargar l'excursió, des del collet cal seguir el GR-241 que en menys d'una hora ens portarà al Puig Lluent).

Baixem cap al collet, pugem al puig de la Creueta, però no es veu res, els arbres priven la vista. Baixem al collet i emprenem el camí de tornada pel mateix camí, passem pel pla del Calvari, travessem el filat, ara cap a l'esquerra, revoltem el turó i anem a sortir al coll de la Creu Melosa.

De tornada pel Pla del Capellà

Una vegada al Coll, agafem el GR a la dreta un caminet que passa pel mig del bosc però que de seguida va a sortir a una pista ampla, que ens portarà, en poc més d'una hora, a la Casa de Frontanyà,

Can Frontanyà

A la casa hi ha un pal indicador, nosaltres seguim la pista direcció Sant Jaume de Frontanyà fins que trobem que els senyals ens indiquen que hem de girar a la dreta per un camí ample herbat que ens porta al corriol que hem pujat a l'anada i en uns 30 minuts arribem a Sant Jaume.

Fitxa tècnica:
Km. 10,7
Temps: 4 h. 45 m. (amb parades)
Desnivell: 600 m.
Dificultat: Baixa

Circular: Si, (en part.)

Mapa del recorregut

Crònica feta per Assumpta Vall-llovera

Agustí Ten ha dit…
Gràcies per la crònica, Assumpta!
mariona ha dit…
Oh quina sortida més xula!! Els plans a aquesta zona tenen noms curiosos!