Centelles - Castell de la Popa - Sauva Negre - Coll de Prims - Centelles

Centelles - Castell Vell “La Popa” - Sauva Negra - Coll de Prims - Centelles.

Castell de la Popa

Situació.
Aquest itinerari ens situa a la carena de La Costa de Centelles i agafa el sector de ponent i nord-oest, on la perspectiva llunyana són les muntanyes de Montserrat, St. Llorenç de Munt i Rasos de Peguera, i pel cantó de llevant el Montseny i Tagamanent.

Entorn i punts d’interès.
La vegetació d'aquesta zona, és principalment l'alzina, el roure, seguida del pi pinyer i pi blanc. En el sector de la Font de Salva Negre, s'hi troba la fageda més meridional de la península ibèrica. Les plantes que es troben en el bosc són; esbarzer, garric, estepa, maduixeres, boix, ginebra, romaní, espígol, farigola, sajulida, herba fetgera, i altres espècies.
Escasseja l'aigua, entre les poques fonts hi ha la de la Casa nova del Castell i la de Salva Negra, la de la Casa Nova del Castell, actualment s'ha d'arreglar.

Recorregut:
Centelles . La Rovira de Dalt o dels Cerdans ( perquè era el camí antic que anava cap a la Cerdanya), Coll de Prims, Castell Vell, La Casa Nova del Castell - Salva Negra - Coll de Prims - Rovira de Dalt - Centelles.

Fitxa Tècnica.

Dificultat: Baixa
Distància: 16,50 km.
Temps sense parades: 4,45 h.
Desnivell: 350 m.

Punts del recorregut.

1.- Can Moreu.
2.- Pedra de "Can Bon Noi" 30 m. 1,5 km.
3.- Tosquera del Pujol. 45 m. 3 km.
4.- Rovira de Dalt.1,10 h. 4 km.
5.- Coll de Prims. 1,30 h. 6 km.
6.- Castell Vell "La Popa" 2,00 h. 7,5 km...
7.- Casa Nova del Castell 2,15 h. 8 km.
8.- Sauva Negra. 3,00 h. 9,5 km.
8.- Coll de Prims. 3,15 h. 10,5 km.
10.- Centelles. 4,45 h. 16,5 km.

Full de Ruta.

1.-Sortim cap a la carretera de St. Feliu de Codines, deixem les últimes cases de Centelles, passem per davant del restaurant "Can Moreu", seguim la carretera fins arribar a "Can General", travessem la carretera i agafem un camí d'herba que hi ha a la dreta on hi ha un rètol que diu "Castell de St. Martí", el camí segueix per sobre la carretera.

A pocs metres arribem a una carretera de terra, a la dreta va a "La Rovira de Baix", anem a l'esquerra i de seguida a la dreta, agafem un camí ample. Trobem un altre camí, seguim a l'esquerra un camí que passa pel mig dels camps que va a parar a un bosquet. Ens fiquem al bosc, trobem un camí que es per desemboscar, no l'agafem, seguim el camí de l'esquerra i perdem de vista la carretera, passem pel costat d'una gran pedra.

2.- La pedra de "Can Bon Noi". Ve una pujada forta, no gaire llarga. Segueix un camí de pedra, al final d'aquest camí es veu el "Castell de St. Martí". Arribem a un terrer i seguim a la dreta que baixa fins trobar la carretera de "La Rovira de Dalt".

3.-Pugem a munt, a uns 500 m. trobem "La Tosquera del Pujol" a la dreta. És un torrent on hi ha pedra tosca i que només hi baixa aigua quan plou. Anem pujant. Trobem un camí a l'esquerra que ve de la Font del Castell i El Castell de Sant Martí, hi ha una porta de filat,continuem pujant, a uns 500 m. veiem la casa de la

4.- Rovira de Dalt, al passar pel davant és bo que parleu amb la gent de la casa i us identifiqueu i digueu on aneu, passem una porta, que ells mateixos us indicaran i continuem per una carretera en molt bon estat, fins arribar a

5.- "Coll de Prims", una explanada on hi ha unes pedres grosses i un mur de terra que pretén ser una bassa per recollir les aigües de la pluja. Passem pel costat del mur de terra, el deixem a la dreta i ens endinsem al bosc, principalment d'alzines, per un camí ample, després d'unes pedres grosses a la dreta s'estreny el camí, segueix un caminet d'herba, es passa per una tanca i segueix el camí durant un quart, més endavant hi ha una altra tanca, de ferro, es passa, es torna a tancar; arribem a un camí, de rocs, a la dreta que puja amunt ; pugem i ja hi som al

6.- Castell Vell o "La Popa". Per anar dalt del Castell s'agafa un corriol a la dreta fins arribar a una escala ample que porta a l'entrada.

Per tornar, quan som davant l’esplanada on hem arribat, d’esquena al Castell, agafem un camí que hi ha planer davant nostre, de seguida a la dreta hi ha uns corriols que baixen de la carena, ignorar-los, seguim aquest camí que és, molt planer i que de seguida entra al bosc.

7.- Arribem a l'envista de la Casa Nova del Castell, es passa una tanca i es
puja cap a la casa. Passem per l'esquerra de la casa, per l'era, i agafem un
un camí ample, antic, molt verd, que passa pel mig del bosc.
El camí passa tota l’estona pel mig del bosc, en algun moment s’estreny però es torna a eixamplar, Al cap d’un parell de km. quan el camí sembla que s’acaba,neix un corriol, mirar a l’esquerra i hi ha una fita de pedres que marca un camí que baixa, amb cinc minuts som a la Font de Salva Negre. Aquesta font sempre raja, molt o poc. Aquí podem veure-hi uns faigs grans, que fa que el sotabosc sigui molt net. Per continuar passem per davant de la font, passem una porta d’un tancat i seguin una pista a trossos bona i d’altres una mica axergaiada fins que arribem a una tanca i a una carretera enquitranada, pugem per aquesta carretera, quan som a dalt tenim una carretera que ens ve de la dreta, és la carretera que hauríem arribat si al castell de la Popa haguéssim agafat el corriol de la dreta, sense passar per Salva Negra. ( La carretera que segueix a l’esquerra, passa a tocar la casa del Corral, careneja i va a Centelles, Collsuspina, Coll de la Pollosa, etc. Hem d’agafar la cap a la tanca, (si passem la tanca passarem per sota la casa del Corral i anirem a la roca de les Onze hores, on es pot veure una vista magnífica del Montseny, Pirineus, Centelles, i d’altres indrets.) Sense passar la tanca hem de seguir la pista cap a la dreta, amb 15 minuts arribarem a “Coll de Prims” on hem agafat el camí de “La Popa”.
Refem ell camí que ens mena cap a la Rovira, baixem fins abans de la casa del Pujol, on agafarem el corriol de on hem vingut que ens portarà a Centelles. Val la pena que quan passem per un terrer i agafem el corriol, si mirem a l’esquerra amunt es pot veure unes roques que popularment se’n diuen “el cul de la geganta” i “la tortuga”. Seguim el camí i fins a Centelles.