Centelles - Castell de Sant Martí - Centelles

CENTELLES - CASTELL DE SANT MARTÍ - CENTELLES
Castell de Sant Martí des de la Parròquia

Entorn i punts d'interès.
La vegetació d'aquesta zona, és principalment l'alzina, el roure el pi pinyer i pi blanc. Hi ha diferents arbustos, com el boix, En el sector del Castell les plantes que s'hi troben són; esbarzer, garric, estepa, maduixeres, boix, romaní, farigola, lligabosc, i altres espècies.
Escasseja l'aigua, entre les poques fonts hi ha la de la Rovira de Dalt, però rarament raja, és recull en una cisterna.

Recorregut:
Centelles . La Rovira de Baix, Pedra de "Can Bon Noi" Pedra de la tortuga, Tosquera del Pujol, i el Castell de Sant Martí.

Fitxa Tècnica.
Dificultat: Baixa
Distància: 10 km.
Temps total sense parades: 2,45 h.
Desnivell: 250 m.

Itinerari:

1. Sortida
2. Pedra de “Can Bon Noi” 1 km. 20 m.
3. La Tosquera del Pujol, 2 km. 50 m.
4. Font de La Rovira,3 km. 1 h. 20 m.
5. Castell de St. Martí, 5 km. 1h 30 m.
6. Arribada a Centelles, 10 km. 2h. 30 m.

Full de Ruta.

1.-Sortim cap a la carretera de St. Feliu de Codines, deixem les últimes cases de Centelles, passem per davant del restaurant "Can Moreu", seguim la carretera fins arribar a "Can General", travessem la carretera i agafem un camí d'herba que hi ha a la dreta on hi ha un rètol que diu "Castell de St. Martí", el camí segueix per sobre la carretera.

2.-A pocs metres arribem a una carretera de terra, a la dreta va a "La Rovira de Baix", anem a l'esquerra i de seguida a la dreta, agafem un camí ample. Trobem un altre camí, seguim a l'esquerra un camí que passa pel mig dels camps que va a parar a un bosquet. Ens fiquem al bosc, trobem un camí que es per desemboscar, no l'agafem, seguim el camí de l'esquerra i perdem de vista la carretera, passem pel costat d'una gran pedra. La pedra de "Can Bon Noi".

Hi ha una pujada forta, no gaire llarga. Segueix un camí de pedra, al final d'aquest camí es veu el "Castell de St. Martí". Arribem a un terrer i seguim a la dreta que baixa fins trobar la carretera de "La Rovira de Dalt".

3.- Pugem a munt, a uns 500 m. trobem "La Tosquera del Pujol" a la dreta. És un torrent on hi ha pedra tosca i que només hi baixa aigua quan plou. Anem pujant.

4.-Trobem un camí a l'esquerra amb una cadena, continuem pujant, a uns 50 m. trobem dos caminets a l'esquerra, agafem el de més amunt, obrim i tanquem el "vailet" travessem un torrent humit, i agafem un corriol fressat que porta a la font de "La Rovira", normalment no raja.

Continuem el corriol, a l'esquerra puja un camí ample que agafarem a la tornada, continuem resta per un camí fressat que passa pel mig d'arbres i arbustos .

5.- Arribem al Castell, a l'esquerra hi havia la primera porta. Pugem per unes pedres que fan de graó, seguim, trobem les restes d'un pou que recollia les aigües de la pluja. Seguim el caminet, a la dreta trobem una esllavissada que fan servir de camí, no l'agafem, continuem, a uns 5 m. deixem el corriol i tombem a la dreta per un camí empedrat fins al portal del Castell.

Entrem, a la dreta la Capella de Santa Maria del Castell, romànica S.XI, s'hi pot entrar, la deixem a la dreta i agafem un camí, en mig d'una esllavissada de pedres i arribem a uns esplanada; en la paret que priva poder continuar, hi ha l'escut d'armes del Castell.
Vista panoràmica del cantí est: Parròquia de St. Martí, Tagamanent, Pla de la garga, St. Miquel Ses Perxes,...
Tornem per on hem vingut, bona vista de la Capella, campanar d’espadanya, muralles, marlets,. Voltem per l'altre cantó, a l'esquerra hi ha les restes d'unes edificacions on hi ha una cisterna. Seguim fins al final de l'esplanada , hi trobem alguns murs i una altra cisterna.
Bona vista dels Pirineus, Canigó, Montseny, El Cerdà, Centelles, La Rovira dels Cerdans. Continuem donant la volta al Castell fins trobar el mur, a la dreta del mur s'hi pot veure les restes d'una escala de cargol feta amb maons que pujava a la part de dalt del Castell.

Sortim per la porta principal, pel mateix camí on hem vingut. En arribar al camí que va a la font, baixem per la carretera ample de la dreta, travessem el torrent i arribem a la cadena, continuem baixant per la carretera ample, anem baixant. A uns 500 m. de la Tosquera del Pujol, vigilem cal agafar el camí d’eon hem vingut a l'esquerra. Pugem pel terrer, al mateix revolt del terrer, si ens parem i mirem a l'esquerra a uns 10 m. d'altura, veurem la "pedra de la tortuga". Anem baixant pel camí. Alerta a l'envista de la carretera agafem el segon trencant a l'esquerra, el camí que passa pel mig dels camps.

6.- Arribem a la carretera de St. Feliu de Codines i a Centelles.