VIA DEL NICOLAU
Guardiola de Berguedà - Sant Jan de l'Avellanet

Fa dies que volíem fer aquesta Via, que fa poc temps ha estat recuperada, i últimament ha estat uns dies tancada degut aa esllavissades.

La recuperació de la via Nicolau permet realitzar un agradable passeig entre Guardiola de Berguedà i Sant Joan de l’Avellanet. El traçat ens endinsa en zones boscoses, amb túnels i passarel•les de diferents tipus (inclosa una de cable de 35m). La proximitat del Riu Bastareny ofereix una immillorable vista de la vall flanquejada per la població de Bagà.

Una mica d’història...
El 20 d’Abril de 1914 van començar les obres del ferrocarril pel transport de fusta entre Guardiola i Gisclareny, promogut pel Sr. Tomàs Nicolau i Prieto propietari de la serradora de Berga. La construcció de la via era complicada degut a l’orografia, la dura climatologia i la penositat dels treballs manuals. Es van construir túnels i parets de pedra seca (encara visibles) per consolidar la via.
Després de funcionar uns quants anys es va abandonar i va començar una degradació constant del traçat. Als anys 1960-1970 els serveis forestals van reobrir alguns trams per realitzar actuacions d’hidrologia i contenció de l’erosió. Fins l’any 2009 no es va recuperar el camí. Aquesta restauració ha suposat actuacions molt complexes, moltes realitzades manualment o, fins i tot, amb l’ajut d’un helicòpter pel transport de materials en zones de pràcticament inaccessibles.

Nosaltres comencem la ruta a Guardiola de Berguedà, deixem el cotxe a la plaça del poble i ens dirigim cap al final del poble on el camí surt del costat de la casa que en diuen "Cal Frare".  A partir d'aquí no hi ha pèrdua ja que el camí està marcat amb senyals grogues. Anem caminant per un sender pel mig del bosc, es passa un túnel i ja veiem el poble de Bagà, fem un tros de carretera que ve d'aquest poble i en ser a l'indret de la Font de la Vinya Vella, on hi ha una àrea de pic-nic excel.lent, tornem a agafar el camí. Hi ha un indicador sobre la Via Nicolau i també una vagoneta que recorda les que es feien servir per transportar la llenya.

Cartell informatiu    i   Vagoneta

A partir d'aquí es continua un bonic camí pel mig del bosc amb vistes a la població de Bagà i es pot veure la vegetació dels voltants de la riba del riu Bastareny que neix al fons d'aquesta Vall. .(Si es vol anar a veure el naixement del Bastareny, a partir del poble de Bagà s'ha de seguir una pista que porta a la Font Nostra que hi ha una casa de colònies, allà comença el camí dels Empedrats, deixem el camí a la dreta i continuem la pista fins al final que hi ha el naixement del Bastareny, i val a dir que és magnífic), nosaltres seguim el camí trobem alguns túnels i un pont penjant, i també un mirador amb tot el Moixerò al fons.

Arribem a Sant  Joan de l'Avellanet, on hi ha un equipament d'esbarjpper per a  colónies d'estiu, una ermita i una zona de pic-nic.

Sant Joan de l'Avellanet

I després d'haver fet un bon reconeixement de la zona i dinat, tornem a desfer el camí fins a Guardiola de Berguedà.

Fitxa:
Kilometres: 11,3
Desnivell acumulat: 283
Temps aproximat anada i tornada : 3 hores

Octubre de 2012
Crònica publicada per Assumpta

Agustí Ten ha dit…
Gràcies per la ressenya, Assumpta!

A veure si la incorporem al calendari de sortides familiars del Centre de l'any vinent per a que en gaudeixi la mainada.