SANT MARTÍ DE QUERÓS
Guilleries

Fa dies que volíem tornar intentar si trobàvem el camí per anar a la parròquia de Sant Martí de Querós. Ho havíem provat algunes vegades i no ho varem aconseguir, doncs que els camins de les Guillaries son molts i perdedors. Un caçador de Rupit ens va dir que ells havien netejat el camí i que s'hi podia arribar molt bé, i això ens va fer decidir a tornar-hi.

De totes maneres, cal dir que si hem pogut arribar a l'objectiu, ha estat gràcies a les indicacions dels caçadors de Rupit que hem trobat pel camí, i que a més ens han explicat les seves vivències, un ens ha explicat que recordava haver sopat al Molí de Querós i ens anomenava els noms de les cases que ara estan sota el pantà.

La nostra sortida la varem iniciar a Rupit. Varem agafar la carretera que surt de Rupit cap a la Presa de Sau. Es passa per sota Sant Joan de Fàbregues fins arribar a Coll de Pendís. Aquest coll es troba a l'esquerra de la carretera, un lloc on hi ha una gran alzina i que hi ha un rètol que diu Montdois.

Varem seguir aquesta pista, que està en molt bon estat per tota mena de vehicles fins arribar a l'envista de l'ermita de Montdois, recentment rehabilitada. Ignorem el trencant de la dreta que va a l'Aulet i al Casot.

Quan falten uns 200 metres per arribar a l'ermita de Montdois,, hi ha un trencant a mà dreta, pel costat d'una casa rehabilitada que senbla de 2a. residència, ( si no es va amb 4x4 millor deixar el cotxe aquí), tant amb cotxe com a peu s'agafa aquest trencant deixant a la nostra esquerra la casa, es segueix a tocar del tancat de la casa, al cap de pocs metres trobem una bifurcació, nosaltres hem d'anar a l'esquerra i anar baixar pel mig del bosc. Trobem una latra bifurcació i es segueix a ma dreta, continuar avall, no agafar cap trencant ni a la dreta ni a l'esquerra, sempre per la pista principal.

Al cap d'uns dos km. trobarem la casa del Vilar de Querós a la nostra dreta, una casa mig enrunada. Continuem avall fins arribar a una bifurcació on es pot deixar el cotxe. Fins aquí hem fet 4 km. amb cotxe, per tant ens hem estalviat 1 hora de camí.

D'aquest punt fins a Sant Martí hi ha 420 metres de desnivell. Comencem a caminar per aquesta pista, i baixem uns 100 metres de desnivell, fins que al final on s'acaba hi aquesta pista, ha un rètol que indica el corriol que porta a Sant Martí de Querós.

A partir d'aquí es segueix un corriol que va fent llaçades, i continuament trepitgem terreny aixecat pel senglar. S'ha d'estar atent de seguir sempre les marques grogues. El corriol passa tota l'estona entremig de alzines i arbustos. Fins que s'arriba no es veu l'església.

Ens plau haver arribat al nostre objectiu. Contemplem tot l'entorn. El pantà de Susqueda està relativament ple. Hi fem una bona parada per gaudir d'aquest lloc.

Al davant mateix hi ha un curiós illot anomenat el Turó del Mal Sopar.

S'anomena així degut a la fi precipitada d'un àpat del bandoler Joan de Serrallonga i els seus homes, en veure's, de sobte, perseguits pels homes del rei.

Els habitacles de l'entorn de l'església estan molt enrunats, l'església també li convindria reforçar-la i fer la taulada nova perquè no acabi de caure.

Cal esmentar també com, apunt històric, que Antoni de Serrallonga, fill gran del bandoler, fou rector de Sant Martí de Querós a partir del 1656 i durant més de cinquanta anys. Des de l'església es podia veure el mas Serrallonga, a dalt d'un turó a l'altra banda del pantà, antigament, riu, tenia uns grans quintars de terra davant la casa. Actualment no es pot veure degut a una plantació d'avets que hi ha.

Mostrem unes fotos del pont de Querós, un pont de quatre arcades, del segle XVI, data de l'any 1532, situat a uns deu minuts de camí aigües amunt que comunicava les dues ribes del Ter, ja que les cases del poble es repartien a cada costat del riu. Actualment aquest pont només és visible quan minva molt el nivell del pantà de Susqueda. Encara hi ha trossos que es conserva l'empedrat. Quan el pantà és baix, val la pena visitar aquest indret que et fa reviure la ida d'un passat.

Ben satisfets després de fer un mosseg, emprenem el nostre retorn pel mateix camí.

Mapa de la ruta.

Fitxa Tècnica:

Dificultat: Baixa
Temps: 15 m. (4 km.amb 4x4) i 3 hores anada i tornada, a peu,  amb parades.
Desnivell: 420 m. a peu
Època: Tot l'any
Mode: 4x4 i peu ( Si es fa tota a peu afegir 2h. més)

A la tornada ens hem aribat al'ermita de  Montdois, on hem gaudit de bones vistes. A la fotografia de sota l'Agullola de Rupit vista des de Montdois.

Nota: Les Guilleries, pel seu caràcter muntanyós i boscà, han estat, durant molt de volgut un espai inhòspit i desconegut. Nosaltres hem volgut fer aquest  recorregut, un indred oblidat del nostre país amb un passat que fora bo de donar a conèixer.

Crònica publicada per Assumpta Vall-llovera

rdilme ha dit…
Soc en Ricard Dilmé, el dibuixant dels còmics d'en Serrallonga amb qui vau estar parlant ahir a Vilanova de Sau. M'he mirat el bloc i m'animaré a caminar fins a Sant Martí de Querós, l'entrada al vostre bloc em permet veure que no és tan perdedor.
Ja que parlem del bandoler i que sou de Centelles, permeteu-me dir-vos que el mas Puigxoriguer és un casal molt relacionat amb en Serrallonga. En el meu bloc hi trobareu diferents entrades que demostren la importància que aquest va tenir en la biografia del bandoler.
josep maria ha dit…
Fantastic Assumpta esta molt be el lloc i la resenya